Inleidingsales.nl
6 Klantportfoliomanagement

6 Klantportfoliomanagement

In het vorige hoofdstuk heb je kunnen lezen welke plaats sales in de organisatie inneemt en hoe een nieuwe klant door de ‘hunter’ of ‘fisherman’ wordt overgedragen aan de ‘farmer’. Misschien denk je dat hiermee het zware werk achter de rug is en de farmer de klantrelatie alleen maar een beetje hoeft te onderhouden. Niets is minder waar: een farmer heeft naast het opbouwen en onderhouden van de relatie met de nieuwe klant ook als taak om deze relatie te verstevigen en daar waar mogelijk uit te bouwen. In feite is de taak van een farmer de relatie met de klant te optimaliseren door de waarde van de klant en de waarde voor de klant met elkaar in balans te brengen.

In dit hoofdstuk kun je meer lezen over wat er allemaal komt kijken bij het managen van de relaties met bestaande klanten.

Tip: deze website werkt wel op systemen met een smal scherm zoals een smartphone, maar je kunt hem beter gebruiken op een computer of tablet.

Hint: this website does work on a smartphone screen, but we recommend that you use a computer or tablet.